Harry Agema ||APR.’14||

Volledige naamHarry Agema
BeroepKunstenaar
Websitewww.bekijk.exto.nl

HARRY AGEMA neemt, met enige uitzonderingen daargelaten, al meer dan 25 jaar zijn handlijnen en de vormen van zijn handen als beeldend uitgangspunt.  De door zijn handlijnen gevormde figuren vertaalt hij naar een abstracte “partituur” van zijn lichaamsritme (ademhaling en hartslag) Ook contouren van zijn tot vuist gebalde, of juist gevouwen handen, zijn voor hem startpunten voor zijn schilderijen, grafiek, sieraden, gemengde technieken of tekeningen.

Deze noemt hij x ,y of xy composities. De letters x en y staan voor de x en y chromosoom; dragers van erfelijke eigenschappen. De ‘x’ refereert aan de vrouwelijke chromosoom (de vrouw ontstaat uit de combinatie (xx) en de ‘y’ aan de mannelijke tegenhanger (xy = man).

D
eze kunstenaar werkt met polariteiten die hij tot eenheid wil brengen of juist wil ontkoppelen. Met het vrouwelijke gaat bijvoorbeeld expressie en intuïtie gepaard en met het mannelijke de ratio en ordening. Deze gedachten verwijzen naar oeroude tegenstellingen die al bij de Grieken door de goden Dyonisus en Apollo gesymboliseerd werden.  Aan het begin van onze westerse beschaving stonden zij voor extreme tegenstellingen in de mens, maar ook daarbuiten, in de natuur.

A
gema’s x en y composities tonen beide uitersten; apart of gecombineerd. Zo  heeft een ‘y – compositie’ een heel strak en geometrisch patroon. Daartegenover staat de ‘x – compositie’,  een expressief en/of organisch werk, waarbij hij, net als bij het geometrische werk is uitgegaan van een kruisvorm van zijn handlijnen.

Agema ontdekte tal van vormen op zijn handen, o.a. kruizen, driehoeken en spiralen; archetype vormen, die in de beeldende kunst al millennia worden gebruikt en ook spirituele draagkracht bezitten.

De xy compositie, in gemengde techniek, toont de opmerkelijke combinatie van zowel organische als geometrische beeldelementen. Zacht en hardontmoeten elkaar en integreren; zij vormen of suggereren een samenhang.

Vaak is er sprake van ritme in zijn werk (herhaling van kleur en vorm, van beweging en textuur) Dat ritme verwijst naar zijn lichaamsritme (hartslag/ademhaling) en staat in connectie met kleur, vorm en gebeurtenissen. Alles wat zich buiten of in zijn lichaam afspeelt heeft invloed op dat ritme; ritme als universeel gegeven wordt gekoppeld aan mens en natuur in de ruimste zin.

 

Bron: “Ritme als universeel gegeven” door  Jacqueline Vontobel  

Jacqueline Vontobel: Is kunsthistorica en verbonden aan hetCoBrA museum in Amstelveen en het Singer museum in Laren.

 

Geselecteerd werk