Lies de Wolf || november 2016 ||

Volledige naamLies de Wolf
BeroepBeeldend kunstenaar en museumdocent
Websitewww.liesdewolf.nl

Lies de Wolf studeerde Geschiedenis aan de VU, en Ruimtelijk Werk aan de Gerrit Rietveld Academie.

Voor plekken met een geschiedenis heb ik altijd een voorliefde gehad.

Deze locaties inspireren mij om ruimtelijk werk te maken of installaties. Ik zoek materiaal waarmee ik mijn verbeelding van dat vroegere of niet zichtbare leven vorm kan geven.

Bij het werk Enveloppen voor (H)Ann, deel van de installatie De stemmen van Eergisteren, 2016, omwikkelde ik geluidsdragers, zoals tapes en CD’s, met enveloppen van koperweefsel. Wij denken stemmen en muziek  vast te kunnen leggen, maar de snelheid waarmee deze geluidsdragers weer worden vervangen, maakt dat ze al binnen een generatie onbruikbaar worden, en misschien minder overbrengen dan een stapeltje brieven in een la.

Voor de biënnale Pensées Sauvages III in Dourdan, Fr. 2014 maakte ik een tent-toren met schietgaten voor het VVV-kantoor aan de voet van het middeleeuwse kasteel. Een wieldop als plafond in deze ronde tent was een belangrijk onderdeel van de constructie en tevens link naar de snelheid van hedendaags auto-toerisme.

Bij het schoonmaken van dit gevonden onderdeel trof het mij hoe moeilijk de zwarte vette aanslag te verwijderen was.

Bij de verborgen rotstekeningen in de ‘’Cave of Forgotten Dreams’’ in Chauvet Fr. zijn het blijvende sporen van mens en dier, ooit trefzeker aangebracht met roet of houtskool. Wat zal het effect zijn van onze onbedoelde roetsporen?

Voor deze tentoonstelling ben ik aan de slag gegaan met het zichtbaar maken van deze fijne stofdeeltjes, gevonden aan de binnenzijde van afgedankte wieldoppen.

Amsterdam, oktober 2016

 

Geselecteerd werk