Michiel Hertroys || mei 2015 ||
Volledige naam | Michiel Hertroys |
Beroep | schilderen, tekenen, pastel, aquarel, grafiek |
Website | www.aandemuur.com/ |
Michiel Hertroys (Amsterdam, 1941) begon zijn opleiding bij de kunstschilder Norbert Olthuis en rondde aansluitend met succes de Haarlemse Ateliers’63 af. Daar werd hij begeleid door onder meer de schilders Friso ten Holt en Pierre van Soest, graficus Frans Verpoorten en beeldhouwer Wessel Couzijn en startte in 1967 zijn zelfstandige kunstenaarsloopbaan.
Sindsdien ontstaat nog altijd veel werk: schilderijen, tekeningen, pastels, aquarellen en grafiek. Elk werk staat sterk op zichzelf, een realistische weergave wordt niet nagestreefd. Liggende, staande of zwevende voorwerpen kunnen aanspraak maken op bijna-herkenbaarheid. Nauwkeurige weergave ontbreekt, waardoor de toeschouwer veel associatieruimte krijgt; Hertroijs: “Kunst maken volgens een ordenend principe is niets voor mij. Daarvoor ben ik te weinig ambtenaar. Ik hou van de dynamiek van het onverwachte, de plotselinge ingeving, iedere dag een nieuwe kans”.
Door goed te kijken komt de kracht, volgens de kunstenaar, van de verbeelding vanzelf over; dat gebeurt optimaal wanneer je oog in oog met het werk staat. Dan word je ook nog eens met het formaat en de verfhuid geconfronteerd.
Geselecteerd werk
Poëtische Geometrie – Ohrenspiegel, 70×90 cm
Poëtische Geometrie – Redshift 70×90 cm
Hertroys over Poëtische Geometrie: ‘Beschouw mij als een magazijn waarin van alles wordt opgeslagen: wat ik zie aan licht, vorm en kleur – wat ik hoor aan klank, muziek, en industriële herrie – wat ik ruik aan bloemen, maaltijden en verf – en wat ik ervaar, wat mijn ziel bekrast en inspireert. In mijn schilderijen vind je van alles uit dit magazijn terug, maar altijd ‘achter de dingen’ – duidingen, verwijzingen… zoek geen illustraties.’ [...]
…en rond het thema Noordhollands Kanaal over zijn werk De breuk zegt Hertroys: ‘Mijn werk ligt aan de ene kant van het Noord Hollands kanaal, mijn huis en atelier aan de andere kant. Zo is het al ruim 30 jaar. […] Het kanaal maakte in het landschap feitelijk een langgerekte jaap, een snijwond. […] Omdat door de jaren heen het scherpe hiervan is afgesleten, het kanaal vergroeid is geraakt met de omgeving, zelfs is gepromoveerd tot een karakteristiek element van het Noord Hollands landschap, ben ik het milder gaan zien. […] Niettemin blijft het toch een breuk, met grote invloed op landschap, dorpsleven en economie. Daarom bestaan deze werken uit 2 delen: […] landschap, dorpsleven en economie […] het andere deel het kanaal. Samen vormen ze ondanks de tegenstelling een harmonie, zoals ook het kanaal zich als breuk toch met het landschap verhoudt.’
De breuk – Water 140×120 cm
De breuk – Land 140×120 cm